|
Biserica Greco-Catolica
"Buna-Vestire" Brasov
- Biserica furata!
str.
Nicolae Iorga nr. 30

|
|
Biserica Greco-Catolica "Sf. Petru" Brasov
str.
Zizinului 24/A (colt cu Traian)
 |
Pr.
Dr. Valeriu Median Rezistența BRU în perioada 1948 1989 în
partea sud-estică a
Provinciei
Mitropolitane Unite de Alba-Iulia și
Făgăraș
Protopopiatul
Braşov şi parohiile importante arondate administrativ
Situat în depresiunea cu
acelaşi nume, la poalele a trei masive muntoase: Tâmpa, Postăvaru
şi Piatra-Mare, Braşovul este unul din locurile pline de
semnificaţii istorice pentru binecuvântatul pământ al
Transilvaniei şi o importantă urbe a ţării. Dacă ar fi numai
frumuseţea subiectivă a perceperii personale a locului naşterii,
atât de sfâşietor invocată de episcopul Inocenţiu Micu-Klein în
anii exilului său roman, aplecarea detaliată asupra trecutului
acestui ţinut mi-ar putea fi amendată prin posibila inegalitate în
tratarea subiectului. Însă de această dată, abordând în acest
mod frumuseţea Braşovului, nu e vorba numai o percepţie personală.
Pentru că alţii, aşa cum e cazul a doi călători străini, unul
francez şi celălalt german din Lipsca (Leipzig), aflaţi în
preajma evenimentelor revoluţionare de la 1848-1849 pe meleagurile
Ţării Bârsei, descriau astfel oraşul: În
mijlocul munţilor, răzimat de un părete de munte păduros, înalt
de 1200 picioare, asemenea unei flori în mijlocul frunzelor,
Braşovul rămâne ascuns dinaintea ochilor, până ce călătorul
soseşte în nemijlocita apropiere şi e surprins la fiecare cotitură
tot de alte şi alte frumuseţi nouă.
Aici, pe acest colţ de plai
transilvan, a început din anul 1234
existenţa vestitului centru comercial din inima ţării, importantă
cetate a culturii şi civilizaţiei româneşti, edificată pe
fundamentul economic trainic pus generos şi de populaţiile
conlocuitoare, în special de saşii stabiliţi în Ţara Bârsei.
Despre începuturile perioadei româneşti a oraşului însă se
poate vorbi din momentul venirii şi aşezării aici a unei
importante mase de populaţie din regiunile sud-dunărene, chiar din
Macedonia. Nu este încă destul de clar când şi cum a venit
această populaţie. Şi, de asemenea, nu face obiectul tezei această
controversă istoriografică, care a aprins în timp un aprig schimb
de idei. Ceea ce s-a putut susţine însă argumentat a fost
participarea acestei populaţii din Bolgarsechi
la edificarea etapizată a Bisericii romano-catolice Sfânta
Maria, astăzi
lăcaşul de cult evanghelic cunoscut sub numele de Biserica neagră.
Date incipiente ale vieţii
religioase a românilor braşoveni schismatici
şi primele contacte cu spiritualitatea apuseană se regăsesc în
bula papei Bonifaciu al IX-lea, datată 15 decembrie 1399, prin care
le trimitea o
scrisoare de indulgenţă pentru convertirea ortodocşilor din oraşul
Corona, care au o biserică pentru folosinţa lor.
Sunt începuturi timide, ce pornesc de la o primă cruce din lemn în
anul 1292 şi peste care va apărea peste ani prima biserică
ortodoxă Sfântul Nicolae. Edificarea sa a debutat în cursul anului
1495
şi s-a prelungit mai multe etape, dat fiind faptul că au fost în
timp trei construcţii diferite.
Eforturi mari vor depune
braşovenii ortodocşi pentru ridicarea şi a altor biserici în alte
zone ale oraşului. Din păcate, statutul de tolerat în principat,
stabilit de lucrările Dietei Transilvane în 1579 şi apartenenţa
la o religie schismatică,
pe care atunci ei o mărturiseau cu toată convingerea, nu a îngăduit
construcţia altor lăcaşe de cult. Reorientarea politică
reformatoare a împăratului Iosif al II-lea şi faimosul său edict
de toleranţă va permite braşovenilor rămaşi în legea
greco-orientală să-şi amenajeze câteva biserici în oraş şi,
totodată, revirimentul comunităţii ortodoxe româneşti.
Destul de tenebroase sunt şi
primele reacţii ale braşovenilor faţă de unirea religioasă cu
Biserica Romei. Până acum, în pofida tentativelor mai vechi sau
mai noi ale istoricilor, nu s-au descoperit noi surse istoriografice
demne de semnalat. Certă este numai rezistenţa românilor şcheieni
la uniaţie,
care însă, mai devreme sau mai târziu, va ajunge şi la Braşov.
De exemplu, nu poate fi vorba de participarea lor la sinodul din 07
octombrie 1698 deoarece protopopul ortodox român din Şcheiul
braşovean al acelor timpuri, Văsii Hoban, zăcea
bolnav în Moscova şi fără aprobarea lui, ceilalţi preoţi nu-şi
puteau lua răspunderea unui asemenea pas. Sunt însă şi alte mărturii
care alimentează ideea că unirea religioasă a stârnit şi
interesul braşovenilor. Nu este benefică nicio polemică faţă de
afirmaţiile categorice ale istoriografiei ortodoxe că rezistenţa
braşovenilor a fost dârză şi s-a bazat numai pe convingeri.
Realitatea acelor evenimente numai Atotputernicul şi cei care au
fost implicaţi o cunosc în detaliu. Poate că viitoarele studii pot
aduce noi informaţii şi clarificări necesare. De reţinut este atitudinea lor din primii ani după 1700, când fac
diferite acte publice şi gesturi cu încărcătură spirituală
grea, prin care combat unirea religioasă, mai ales atunci când
aceasta era îmbrăţişată, la nivel individual, şi de unii dintre
braşoveni. Dacă pentru o parte dintre cei care s-au preocupat de studierea
fenomenului istoric al unirii religioase la Braşov atitudinea
şcheienilor se cantonează numai în zona spirituală, alţi
istorici, care au convieţuit şi ei în Braşov, cum este cazul lui
George Bariţiu, găsesc ca determinant atitudinal doar sistemul amplu
al legăturilor
economice existente între Braşov şi celelalte provincii româneşti
de peste munţi. În paralel însă, sunt
consemnate şi încercările de convingere a braşovenilor să
primească unirea religioasă. Pot fi invocate în acest sens
vizitaţiile canonice ale episcopilor uniţi, care au trecut prin
zonă şi au luat cunoştinţă pe viu despre realităţile locale.
Primul care şi-a îndreptat paşii spre Braşov a fost episcopul
Atanasie Anghel, despre care ne-au rămas mărturii că a vizitat
zona Braşovului şi părţile făgărăşene în martie 1699 şi,
mai apoi, în 1709. Despre un alt arhiereu unit, Ioan Giurgiu
Patachi, aflat în vizitaţie canonică la Sâmbăta de Jos -
Făgăraş, se ştie că a discutat, printre alţii, şi cu fruntaşii
braşovenilor, la 05 august 1723.
În eforturile de extindere a
unirii, episcopul Inocenţiu Micu-Klein va poposi la Braşov,
asistând chiar la serviciile divine oficiate în biserica Sfântul
Nicolae din Şchei, în ianuarie 1733. În scrisoarea protopopului
greco-catolic al Făgăraşului, Constantin Ioanovici, datată 25
martie 1769 şi trimisă de la Braşov lui Dimitrie Dima, se regăsesc
şi detalii ale vizitaţiei canonice pe care o făcuse episcopul
Blajului, Atansie Rednic, în zona respectivă.
Un episod mai puţin cunoscut
al frământărilor legate de introducerea unirii religioase la
Braşov şi în împrejurimi, s-a petrecut în anul 1779. Românii
săceleni din Turcheş aveau pentru necesităţile lor spirituale o
veche bisericuţă din lemn. Pentru că fusese ridicată înainte cu
două sute de ani şi exista pericolul dărâmării ei, turcheşenii
se adresează autorităţilor, cerând aprobare să edifice un alt
lăcaş de cult. Cererea lor a parcurs toate etapele ierarhice şi a
ajuns la curtea vieneză, care a remis-o spre soluţionare
ordinariatului episcopal de la Blaj.
Episcopul Grigore Maior,
cunoscut pentru zelul său misionar şi contribuţia adusă în
răspândirea unirii, conştient de datoria arhierească faţă de
această nevoie şi intuind oportunitatea apărută a convingerii
unei comunităţi de a îmbrăţişa noua confesiune, face o vizită
românilor din Turcheş. Aici, întâmpinat de bătrânul preot
Constandin Popovici, nu a reuşit să determine pe turcheşeni să i
se alăture în convingeri şi credinţă, întorcându-se la Blaj
fără rezultatul aşteptat. La nivelul Braşovului, în
condiţiile deja semnalate, unirea religioasă îşi va face cu greu
intrarea la nivelul populaţiei româneşti din oraş şi
împrejurimi. Adresele oficiale ale Sfatului orăşenesc (Magistrul
săsesc) trimise fie guvernului principatului, fie curţii imperiale
vieneze, nu menţionează niciun credincios unit pentru o bună
perioadă de timp.
Că au existat mai multe treceri nimeni nu poate contesta,
dar instabilitatea convingerilor unora dintre subiecţii trecerilor
este la fel de veridică, pe cât de reală le fusese anterior
trecerea la unire. Deşi apariţia credincioşilor
de lege unită la Braşov şi în zonele limitrofe a fost incertă şi
s-a manifestat cu timiditatea inerentă oricărui început, aceştia
nu vor întârzia totuşi să apără. Se vor regăsi întâi foarte
puţini, la recensămintele făcute de diferite autorităţi, în
localitatea Tohanul-Vechi, apoi la Braşov, un credincios unit, în
1761, şi o comunitate care număra cinci călugări bazilieni
greco-catolici, la 1780 în domeniul Zărneştilor, schitul din locul
numit Piatra
lui
Craiu sau Colţul
Chiciorii (sau al
Chiliilor),
îndrumaţi de fratele monah Pahomie din Mehadia.
Trecerea
timpului şi vindecarea unor pasiuni stârnite de unirea religioasă,
dar mai cu seamă intensificarea raporturilor între românii uniţi
şi cei neuniţi au modificat şi optica braşovenilor faţă de
acest proces istoric. Progresele evidente, înregistrate de oraş pe
multiple planuri şi elanul cultural creator, definitorii pentru
Braşovul acelor vremuri s-au datorat şi prezenţei aici a unor
personalităţi care mărturiseau credinţa în legea unită. Un
astfel de exemplu, George
Bariţiu, Nestorul
gazetăriei
române dincoace de Carpaţi, luptătorul aprig al epocii renaşterii
naţionale, politice şi culturale, scriitorul luptelor de care este
legată istoria patriei noastre în ultimii patru secoli,
a fost cel care a însufleţit viaţa culturală, publicistica şi
învăţământul din Braşov vreme de patruzeci şi doi de ani.
Inspiratei sale iniţiative îi datorează românii transilvăneni
apariţia primului ziar politic românesc Gazeta
de Transilvania,
la
12 martie 1838, şi apoi a primei reviste literare Foae
pentru minte, inimă şi literatură.
Ambele
publicaţii au avut rol important în susţinerea ideologică a
luptei de emancipare socio-naţională a românilor din provinciile
supuse stăpânirilor străine.
Pe
aceeaşi linie a ridicării prin instrucţie a neamului românesc,
George
Bariţiu
s-a
afirmat ca fondator al şcolilor române moderne din Braşov, atât
prin munca stăruitoare depusă, cât şi prin aducerea în oraş şi
a altor personalităţi, aşa cum este cazul profesorului şi
cunoscutului poet Andrei Mureşianu, şi el român greco-catolic.
Bariţiu s-a afirmat de la Braşov, apoi de la Sibiu, ca important om
politic transilvănean, care a contribuit cu toate forţele sale la
crearea Partidului Naţional Român. Devenit un nume cunoscut, o
marcantă personalitate pe tărâm cultural, în cadrul Asociaţiunii
ASTRA şi a Academiei Române, Bariţiu nu a practicat un
confesionalism rigid, strict delimitat, a privit rezervat şi
echidistant dialogul ideologic şi dogmatic al vremii, iubind
Biserica lui ca şi neamul românesc, aşa cum se deprinsese să o
facă în familia tatălui său, preot unit.
Sub
inspiraţia modelului Bariţiu, Andrei Mureşianu şi vărul său,
publicistul Iacob Mureşianu, apoi descendenţii familiei Mureşianu,
generaţie după generaţie, greco-catolici şi ei, au activat intens
la Braşov în cele mai importante etape ale luptei naţionale a
transilvănenilor. După realizarea dezideratului naţional, la 01
Decembrie 1918, familia Mureşenilor a continuat să servească
devotat interesul comun al românismului. Lor li se datorează suflul
vital care a revigorat comunitatea greco-catolică, prin creşterea
numerică a elementului unit şi afirmarea sa distinctă între
celelalte confesiuni împreună trăitoare în oraşul de sub poalele
Tâmpei.
Etapele
evoluţiei de-a lungul timpului, schimbările înregistrate la
nivelul parohiei, dar şi al protopopiatului greco-catolic din Braşov
pot fi urmărite datorită informaţiei regăsite în şematismele
editate de autoritatea ecleziastică de la Blaj. Dintre lucrările de
popularizare şi informare, pe care acest centru arhidiecezan
tradiţional le-a destinat luminii tiparului, făcându-le astfel să
parvină şi viitorimii, le amintesc doar pe acelea care mi-au servit
ca sursă în documentarea tezei. Am avut posibilitatea, spre
exemplu, să consult şi să extrag datele statistice din Şematismele
provinciei mitropolitane referitoare la anii: 1900, 1911, 1929, 1932,
1938 şi din ultimul tipărit până la desfiinţarea Bisericii
Române Unite, Almanahul
pe 1942. Multă
vreme, începuturile comunităţii greco-catolice româneşti la
Braşov au stat sub semnul incertitudinii, al lipsei informaţiilor,
indiferent de natura acesteia. Cu toate că momentul unirii se
îndepărta prin scurgerea timpului, iar numărul credincioşilor
sporise simţitor, oraşul încă nu parcursese toate treptele
administrative, care să determine şi atribuirea unui rang important
în structurile administrative de conducere ale Bisericii. Pe
parcursul unei îndelungate perioade de timp, aşa după cum vor
încerca să demonstreze şi paginile care urmează, oraşul de la
poalele Tâmpei a fost o simplă filie, integrată în componenţa
Vicariatului foraneu al Făgăraşului. Mult mai târziu devine un
reper important al provinciei mitropolitane unite şi această parte
a zonei de referinţă.
Aşadar,
parcurgerea fragmentelor din şematismele pe diferiţi ani a permis
evidenţierea evolutivă a comunităţii unite de la Braşov. Spre
exemplu, în anul 1900, între unităţile de cult ale Vicariatului
de Făgăraş, Braşovul era filie subordonată administrativ-canonic
parohiei greco-catolice din Tohanul-Vechi. Parohia, mult mai
importată la acel timp comparativ cu Braşovul, era înfiinţată de
mult timp, utilizând spre slujire biserica din piatră, construită
la 1840 cu hramul Înălţarea
Domnului
şi casă parohială zidită tot din piatră în 1900.
Atât parohia Tohanul-Vechi, cât şi filia Braşov erau păstorite
de preotul paroh Moise Brumboiu. În 1900, filia greco-catolică din
Braşov număra deja un număr apreciabil de 383 de suflete.
Pentru
perioada cuprinsă între anii 1906 şi 1911 se poate reţine
aspectul că nu s-au produs modificări notabile ale situaţiei
înregistrate anterior. Braşovul figura în evidenţele
administrative bisericeşti tot ca filie a parohiei Tohanul Vechi din
Vicariatul Făgăraşului.
Datele
şi informaţia regăsite în paginile şematismului anului 1929
despre oraşul Braşov, devenit între timp (din 1912-1913) parohie
de sine stătătoare, îl înfăţişează ca fiind cel de-al optulea
district tractual protopopesc al arhidiecezei. Includea în structura
sa organizatorică şapte parohii: Braşov, Homorod, Ohaba, Rupea,
Şinca-Veche, Tohanul-Vechi I şi Tohanul-Vechi II, şi douăzeci şi
una de filii. Toate acestea, din punct de vedere statistic,
cuprindeau un număr total de 6.984 credincioşi greco-catolici.
Schimbări
semnificative au survenit de abia în anul 1932, când
protopopiatului districtual cinci Braşov i-a fost mărit numărul
parohiilor la douăzeci şi cinci: Aita-Seacă, Arcuş, Baraolt,
Boroşneul-Mare, Braşov, Ciucsângeorgiu, Comana de Jos, Cuciulata,
Ghelinţa, Homorod, Ilieni, Imper, Lăzăreşti, Lemnia, Lisnău,
Ohaba, Poian, Rupea, Sfântu-Gheorghe, Şinca-Veche, Ticuşul-Nou,
Ticuşul-Vechi, Tohanul-Vechi I, Tohanul-Vechi II şi Turia, precum
şi nouăzeci şi una de filii, cu un număr de 15.165 credincioşi
greco-catolici şi 58.985 greco-orientali. Potrivit datelor din
şematismul pe anul 1938 situaţia parohiilor protopopiatului
districtual cinci Braşov a rămas neschimbată, datele statistice
nesuferind modificări sensibile.
Ultimul
recensământ bisericesc, publicat înainte de declanşarea
persecuţiei în 1948 şi apărut sub formă de almanah pentru anul
1942, reţine mutaţiile dureroase care afectaseră teritorial şi
statistic şi zona Braşovului. În plină desfăşurare a celui
de-al doilea război mondial, pierderile teritoriale şi de populaţie
suferite de întreaga ţară, se raportează şi în componenţa
provinciei mitropolitane de Alba-lulia şi Făgăraş, afectându-o.
Districtul protopopesc cinci Braşov a rămas cu douăsprezece
parohii: Braşov I şi Braşov II, Comăna de Jos, Cuciulata,
Homorod, Ohaba, Rupea, Şinca-Veche, Ticuşul-Nou. Ticuşul-Vechi,
Tohanul-Vechi I şi Tohanul-Vechi II. Din păcate, auspiciile mai
puţin generoase sub care a fost tipărit almanahul, lipsurile
generate de război, n-au mai permis publicarea integrală a datelor
referitoare la filiile arondate Braşovului.
Ca
o concluzie generală se poate afirma că prosperitatea materială a
comunităţii greco-catolice din Braşov, evoluţia ei ascendentă
după încheierea primului război mondial şi pe parcursul întregii
perioade interbelice, reflectă la propria scală transformările
suferite de întreaga societate românească. Cu un cuvânt aparte,
datorat rolului şi implicării lor directe în sprijinirea
eforturilor credincioşilor greco-catolici braşoveni, trebuie
amintiţi marele ctitor şi arhiereu dr. Vasile
Suciu, arhiepiscop
şi mitropolit de Alba-lulia şi Făgăraş,
şi părintele Ioan
Micu Moldovan,
vicar
general şi canonic prepozit al capitlului blăjean, membru al ASTREI
şi al Academiei Române.
Contribuţia lor personală, dincolo de responsabilităţile
oficiale, a constat în însemnatele donaţii materiale făcute
pentru ridicarea capelei, ulterior a Bisericii Greco-Catolice din
Braşov.
Puterea
exemplului acestor personalităţi şi consistenţa sprijinului venit
din mai multe părţi, fie sub formă bănească, fie prin munca
prestată, au accelerat mersul lucrărilor. Demararea acestora se
produsese încă din 1893, când, prin mari eforturi, au fost
edificate casa parohială din piatră şi o capelă cu hramul Buna
Vestire,
amplasate
pe Strada Lungă la nr. 111, astăzi nr. 113.
Creşterea evidentă a numărului de credincioşi după primul război
mondial, existenţa un sediu stabil, care a preluat funcţiunea de
centru administrativ al comunităţii, şi rolul tot mai important pe
care începuse să-l capete Braşovul fie în plan economic, fie în
cel cultural au facilitat transformarea filiei greco-catolice în
parohie. Dimpreună cu parohia s-a decis şi reînfiinţarea
districtului protopopesc român unit al Braşovului, care, potrivit
tradiţiei locale, a existat în preajma anului 1700.
Cu
greutăţile inerente oricărui început, într-un mediu spiritual
destul de refractar prin tradiţie şi ostil, mai ales că
majoritatea populaţiei a aparţinut în toate timpurile confesiunii
ortodoxe, anii 1912 - 1913 au încununat eforturile şi munca fără
preget a comunităţii româneşti unite, prin înfiinţarea parohiei
şi protopopiatului din Braşov, aflat sub dependenţa şi ascultarea
canonică a Mitropoliei Bisericii Române Unite de la Blaj.
Primul
preot-paroh şi protopop, deschizătorul galeriei slujitorilor
altarelor unite din acest centru de reşedinţă al Ţării Bârsei,
a fost părintele Moise
Brumboiu.
Misiunea sa pastorală a continuat pe linia activităţii anterioare,
pentru că la Braşov a venit din parohia greco-catolică
Tohanul-Vechi. Dar, după mai bine de douăzeci şi şase de ani de
păstorire a parohiei din Braşov,
părintele Brumboiu
a
fost promovat administrativ, devenind vicarul foraneu al
Făgăraşului, în cursul anului 1922. Locul rămas astfel vacant a
fost ocupat, prin decizia ordinariatului arhidiecezan din Blaj, de
părintele Mihail
Hodârnău.
Instalarea sa în noua misiune sacerdotală s-a oficiat,
respectându-se toate prescripţiile rânduielii canonice specifice
Bisericii Răsăritului, la 13 august 1922. De
personalitatea părintelui Hodârnău,
de vasta sa experienţă pastorală anterioară venirii la Braşov şi
de calităţile sale de bun păstor sufletesc al credincioşilor
uniţi din acest loc au putut fi legate reuşitele spirituale ale
comunităţii. Fără îndoială că s-a implicat în demersurile de
achiziţionare a terenului destinat edificării bisericii cu acelaşi
hram al Bunei
Vestiri
şi
a noii case parohiale. Ambele au fost construite de şi pentru
comunitatea românilor greco-catolici braşoveni
în actualul perimetru şi locaţie, lângă parcul central al
oraşului, de pe strada Nicolae Iorga, la nr. 28-30, unde astăzi
sunt încă vizibile efectele negative ale silniciei istorice produse
în anul 1948, lăcaşul de cult fiind încă în folosinţa
comunităţii ortodoxe.
În
această agreabilă astăzi
zonă a urbei, au început din toamna anului 1934, lucrările de
zidire la singura
biserică românească, construită după unire (între
1934-1937 în Braşov s.n.)
(este)
frumoasa catedrală a Românilor de legea unită, situată la o
admirabilă poziţie, într-un colţ al noului parc din capitala
judeţului
şi la casa parohială din imediata vecinătate. Costurile edificării
clădirii bisericii au fost estimate la o valoare totală
aproximativă de 3.385.000 lei, iar cele ale casei parohiale la
1.106.000 lei,
biserica fiind târnosită în anul 1937 de arhiepiscopul şi
mitropolitul Blajului, dr. Alexandru Nicolescu,
fără toate finisajele interioare terminate.
Acestea
au fost, într-o înlănţuire cât se poate de sintetică,
informaţiile pe care le-am considerat de referinţă pentru
protopopiatul greco-catolic din Braşov, până în preajma
izbucnirii celui de al doilea război mondial. Întreaga epocă a
războiului a lăsat urme adânci şi în această zonă. Pornind de
la impresia generală, că toate pierderile teritoriale şi victimele
umane s-au repercutat asupra ţării întregi, se ajunge şi la
evenimentele care au afectat parohia şi protopopiatul Braşov. În
acest context, este de reţinut faptul că rodnica păstorire a
părintelui Mihail
Hodârnău
s-a
încheiat în anul 1941, odată cu trecerea sa la cele veşnice. Apoi
că, vreme de cinci ani, oficiul de protopop a fost deţinut de
părintele Aurel
Ghilea,
fost
preot-paroh în Zalău şi refugiat de la Oradea-Mare ca urmare a
cedării Nordului Ardealului. Era al treilea deţinător al
mandatului de paroh I şi protopop unit al Braşovului, chiar dacă
numai pentru perioada delimitată de durata refugiului. Aceleiaşi
etape istorice îi corespunde şi apariţia celei de-a doua parohii
greco-catolice din Braşov, păstorită de părintele Ioan
Florea, care
venea de la parohia greco-catolică păstorită anterior în Ilieni.
La
sfârşitul războiului însă, în anul 1945, părintele Aurel
Ghilea
s-a reîntors acasă, la Oradea-Mare, iar preot-paroh I şi protopop
a fost desemnat părintele Gheorghe
Simu, care
a funcţionat înaintea numirii la Braşov ca paroh la parohia română
unită din Dumbrăveni. Părintele Ioan
Florea
deşi aspira să promoveze, a rămas în continuare doar preot paroh
II.
|
|